Voiko enää makiampaa työtä olla? Oululaisen ChocoSomnian Jenna Antinmaa maistelee suklaata joka päivä

Myyntimestari Jenna Antinmaasta, 35, tuli toinen osakas suklaayritys ChocoSomniaan viime vuonna. Sitä ennen hän työskenteli tapahtuma-alan yrittäjänä.

Vuoden 2019 alussa Jennalla todettiin pahanlaatuinen rintasyöpä ja hän oli sairauslomalla seitsemän kuukautta ennen urahyppyään suklaan maailmaan.

– Rintasyöpä pakotti jäämään lomalle, mutta onneksi kasvaimen sai leikattua pois. Pyöritin kuusi vuotta tapahtumatoimistoa, ja olin lähellä burnoutia. Bönäriä ei voi leikata enkä halunnut enää pyörittää edellistä yritystäni. Toipumislomalla minulla oli aikaa miettiä tulevaisuuttani.

Jenna kertoo, että hän oli aina ihaillut ChocoSomnian perustajan, suklaamestari Riikka Ojasen intohimoa. Kun hän näki Riikan valmistaman punaisen suklaakorkokengän, päätös oli valmis.

Aina korkkareita käyttänyt Jenna osti osuuden suklaayrityksestä – ja nyt hän saa työkseen maistella suklaata päivittäin.

”Kiiltävää ja rapsahtavaa”

ChocoSomniaan sisältyy kaksi tärkeää sanaa: suklaa ja unelmointi. Valikoimissa on yli 50 erimakuista suklaata. Valkoista suklaata, maitosuklaata ja tummaa suklaata. Suurin osa tummista suklaalajeista on vegaanisia.

Tänä syksynä yritys avasi upouuden myymälän Oulun ydinkeskustaan Isollekadulle, kauppakeskus Valkean kupeeseen.

Aiemmin yritys on toiminut suklaamestarin omassa keittiössä ja Oulun Myllytullissa, jossa sillä on edelleen toimintaa. Siellä toimii edelleen suklaatehdas ja järjestetään erilaisia tapahtumia.

Suklaan raaka-aine tulee valmiina Ranskasta, ja siitä valmistetaan ChocoSomnian tuotteet käsityönä.

Suklaamassa muun muassa temperoidaan eli lämpökäsitellään, että se muun muassa saa halutun rakenteen.

– Suklaan täytyy olla kovaa, kiiltävää ja rapsahtavaa. Semmoista, että se napsahtaa palasteltaessa. Temperointi on tarkin ja työläin vaihe, sillä suklaa on erittäin herkkä materiaali.

”Tastingit vetäneet yli 3 000 osallistujaa”

Viime joulukuussa ChocoSomnia teki yhdessä kuukaudessa saman myynnin kuin yritys oli tehnyt aiemmin 1,5 vuodessa.

Jenna sanoo, että tilauksia alkoi tulla koko ajan lisää, kun hän laittoi markkinoinnin pyörimään ja Riikka sai keskittyä suklaan valmistamiseen.

– Minua ei edes päästetä keittiöön, Jenna naurahtaa.

Yrittäjien päivät venyivät kiireisenä aikana helposti yöhön ja puhelin pirisi lähes taukoamatta. Sitten tuli koronakevät, ja ChocoSomnia oli uusien haasteiden edessä.

Jenna ja Riikka olivat pitäneet suklaatyöpajoja sekä jopa suklaajoogaa ja -meditaatiota, mutta tilanne vaati keksimään jotain muuta.

– Koska kokoontumiset oli kielletty, järjestimme etäsuklaatastingin Facebookissa. Ensimmäistä suklaatastingiä pääsivät seuraamaan hekin, jotka eivät tilanneet suklaatamme. Sen jälkeen ryhmät alkoivat kysellä tapahtumaa ja siitä tuli supersuosittu. Tastingit ovat vetäneet jo yli 3000 osallistujaa ja tämän vuoden osalta ne on myyty loppuun, Jenna sanoo.

Etätastingiin voi osallistua mistä päin Suomea tahansa, kunhan paikasta löytyy nettiyhteys. Ennen tapahtumaa kotiin toimitetaan suklaamaistelupaketti, jossa on 12 erilaista suklaata vaaleasta tummaan.

Mukana on jopa 99-prosenttisesti kaakaota sisältävä suklaa. Maistelumatkalla suklaamestari kertoo historiaa ja muita tarinoita tästä makeasta herkusta.

”Tavoitteena olla Suomen tunnetuin onnellisuuden tuottaja”

Ouluun perustettu, käsitöinä suklaata tekevä herkkukauppa on jo itsessään hieno juttu sekä nostaa kaupungin brändiä erityisesti hemmottelun ja kulinarismin näkökulmasta – yrittäjyydestä puhumattakaan.

Turistit pääsevät hankkimaan herkullisia tuliaisia ja oululaiset voivat nauttia paikallista luksussuklaata.

Marraskuussa ChocoSomnia teki suuren imagopalveluksen kaupungille, kun se lanseerasi Toripolliisi-suklaalevyn. Heiltä oli kysytty Oulu-tuotteita, ja siitäpä alkoi Oulu-suklaan huolellinen suunnitteleminen.

Pakkausta varten yritys joutui kysymään tutun poliisihahmon kuvankäyttöoikeutta Kuvastolta. Ilmeen suunnitteli Oulun seudulta kotoisin oleva Essi Peltoniemi Kaverini Desingista.

Samaan aikaan markkinoille tuli myös tiernapojat-teemalla koristeltu suklaalevy. Sen suunnittelusta vastasi Olli Levaniemi.

Parissa viikossa 500 kappaleen erä Toripolliisi-levyä katosi kivijalkakaupasta.

Jennan mukaan ChocoSomnian asiakkaiden suosituin maku on Rocky road -suklaa, joka sopii myös pähkinäallergisille. Hän on huomannut, että yli puolet kaikista suklaista menee lahjoiksi.

– Yli 90 prosenttia asiakkaistamme ovat valmiita maksamaan suklaalevyistämme sen seitsemän–kahdeksan euroa. Itselle suklaata ostetaan, kun takana on raskas viikko tai kun ollut mahtava viikko. Miehet ostavat suklaata lahjaksi yhä enemmän.

Yli 90 prosenttia asiakkaistamme ovat valmiita maksamaan suklaalevyistämme seitsemän–kahdeksan euroa.

Suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on menossa hiljalleen siihen suuntaan, että vähemmän on enemmän: sen perinteisen suklaarasian sijaan osa antaakin lahjaksi mielellään muutaman käsintehdyn konvehdin.

ChocoSomnian omia tuotteita ovat 95 gramman suklaalevyt ja irtokonvehdit. Niissä maistuvat esimerkiksi terva, salmiakki, pipari ja vadelma.

Suklaita on myynnissä ChocoSomnian herkkumyymälän lisäksi muutamissa oululaisissa kaupoissa ja yrityksen omalla nettisivuilla.

– Seuraamme maailman trendejä ja suunnittelemme koko ajan uusia makuja. Käytämme aitoja raaka-aineita, kuten marjoja. Tavoitteemme on olla Suomen tunnetuin onnellisuuden tuottaja. Menemme sitä tavoitetta kohti joka päivä laadukkailla suklaatuotteilla ja -elämyspalveluilla.

1 comment

Kommentoi postausta alla

Discover more from Adventurista

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading